Bienvenue, Invité
Nom d'utilisateur : Mot de passe : Se souvenir de moi
La base de donnée pour tous savoir sur les PC

SUJET : Difference between Z77 and Z87

Difference between Z77 and Z87 3 ans 11 mois #27974

• admin-Guillaume
  • Portrait de admin-Guillaume
  • Administrateur
  • Remerciements reçus 2374
Difference between Z77 and Z87 by UK Gaming Computers

Haswell Chipsets
The new Z87 has landed and as per normal new hardware, numbers and features leave users a little confused as to what is going on – after spending hours if not days researching the same question is often still there – is it worth it?

Socket Type

With a new chipset often come new processors. Z87 is no different as Intel has released new 4th generation Core processors codenamed “Haswell”. The biggest change here is that these processors use a new socket type – LGA 1150. The old Z77 chipset for 3rd Generation CPU’s use LGA 1155. The most important thing to note is Z87 is not backward compatible with 3rd Generation Processors and 3rd Generation “Ivybridge” processors are not forward compatible with Z87 chipset despite only 5 pins removed and a couple moved about.

If you want to use a 4th Generation processor then you must pair it with a Z87, H81 or B85 motherboard, no exception.

Power Saving

Intel has redesigned the way a processor goes to sleep to save power, a good move for the environment and mobile processors. There are 6 levels of sleep state;

S0 – Awake.
S1 - Low wake latency sleeping state. No system context is lost, hardware maintains all context.
S2 – Almost the same as S1 but CPU and system cache context is lost.
S3 - All system context is lost except system memory.
S4 - Lowest power, longest wake latency supported by ACPI. Hardware platform has powered off all devices, platform context is maintained.
S5 – Almost the same as S4 except OS doesn't save any context, requires complete boot upon wake.
In short your electricity bill will go down very slightly – It’s not really a feature that will effect a full on gaming computer but more for the mobile market in the form of laptops and tablets.

Graphics

4th Generation CPU’s will see a bump in the on-board graphics spec and naturally the Z87 has had to adapt slightly. The feature is virtually redundant on systems that have a dedicated graphics card but for systems that only have on board graphics like low end desktops, laptops and tablets, twice the graphical processing, including quick sync, JPEG Decode and MPEG Encode is the norm. Z87, unlike Z77, will natively support a Display port output and a triple screen setup out of the box!

Voltage Regulator Module

Or commonly known as VRM for short has been moved from the motherboard to the CPU. What does it do I hear you cry? Good question, it is a converter that provides the processor the correct voltage, converting 5V or 12V to the correct much lower voltage that a CPU needs. Essentially it means nothing to the end user but it’s a difference so have included it here.

SATA 6.0GB/s ports

Z87 natively supports more SATA 6.0BG/s ports, 6 to be exact compared to Z77’s two native ports. Considering AMD motherboards have been doing this a while and most SATA devices like hard disks are all of SATA 6.0GB/s it’s a welcome addition even though it’s not world breaking news.

1600Mhz RAM

Z87 natively supports 1600Mhz RAM. Previously Z77 only natively supported 1333Mhz RAM and you had to overclock it to get 1600Mhz from your 1600Mhz RAM. It’s a step forward especially when the likes of the 2nd and 3rd generation chipsets stepped backward from the old 1st generation 1366 setups. Granted, it’s not going to mean a massive RAM performance increase but it’s a step in the right direction.

Similarities

I know this article talks about the difference but in all honesty there is not much of a difference. Both Z77 and Z87 share 95% of specifications in common, such as DDR3 RAM, 32GB Max RAM, Native DVI, VGA and HDMI, PCI-E 3.0, RAID, overclocking, USB 3.0 ports.

The new features are nice but not exactly worth rushing out to buy. If you have an existing 3rd Generation setup or even a 2nd generation setup it’s not worth the upgrade. Essentially, 4th generation “Haswell” to most is a 10% performance upgrade compared to 3rd generation which again is around another 10% increase in performance.

The most important part to take away from this article is the socket type compatibility. If you are building a new system or upgrading anyway, then for the little extra performance and for future proofing then it is recommended you opt for a Z87 and 4th gen setup rather than a Z77 and 3rd gen setup.
--->>>>> Vous pouvez également nous aider et soutenir le site ! C'est gratuit !
Il suffit de passer par les liens suivants pour effectuer votre commande :
Amazon / Materiel.net / LDLC / Top Achat / Grosbill / RueduCommerce / Cdiscount / FNAC
Cela ne vous coûtera rien ( 0€) ! De notre côté cela nous aide à payer l'hébergement mais également à développer le site ! Merci d'avance pour votre soutien !

Notre communauté est active quotidiennement sur les réseaux sociaux !
Le sujet a été verrouillé.

En relation :

Les sujets :Date du dernier message
Processeurs, quelle différence en jeu !21/10/13
I5 / I7 quelle différence en jeu ?7/05/12

Utilisateurs en ligne

Nombre d'utilisateurs en ligne : 34 Membres et 2756 invités en ligne
Légende:  Administrateur Modérateur Global Modérateur Banni Membre Invité

La ChatBox

Akwa : J'ia un honor 8 personnellement il est excellent je trouve, acheté 350 Euros à l'époque
Il y a 1 minute
Xatak : Regarde du côté de Honor meizu et huawai
Il y a 3 minutes
Melchior : Yop :p
J'ai besoin d'un avis assez rapide ducoup je poste ici et pas dans le fofo mais qlqun pourrait me donner un avis sur ce pc : http://www.laptopspirit.fr/198695/acer-aspire-a715-71g-58th-a-799e-pc-portable-15-pouces-ips-gtx-1050-quad.html
Je m'y connais pas des masses, merci d'avance :3
Il y a 3 minutes
Akwa : ça dépend quoi sur le téléphone leo :p
Il y a 39 minutes
leojacq : Je sais que ce n'est pas pc mais pour des question téléphone vous avez des conseils ou un site ? :)
Il y a 43 minutes
Akwa : En parlant de jeu j'espère que les dev vont essayer de se tourner vers l'opti pour Ryzen ... :S
Il y a 57 minutes
Maxwin_ : Voila un test qui compare la Radeon RX 580 8Go à la GTX 1060 6 Go, il a comparé les deux 2 cartes sur une vingtaine de jeux, cette video est géniale çà vaut la peine de la regarder : https://m.youtube.com/watch?t=1033s&v=H6st6QZTDxE
Il y a 1 heure
Xatak : elles se valent la 1060 6Go fait gagner 3/4 fps où la Rx580 8go en fait gagner aussi .. ça depend des jeux en faite
Il y a 1 heure
Akwa : Je parlais des écrans normaux ^^ c'est sûr qu'incurvé ça existe :p
Il y a 1 heure
Maxwin_ : Et merci xatak je vais jeter un coup d'oeil
Il y a 1 heure
Maxwin_ : Voire un peu mieux en version 8Go
Il y a 1 heure
Maxwin_ : Egale
Il y a 1 heure
ieVoxx : Juste ? La rx580 est mieux ou égale a la 1060 6gb ?
Il y a 1 heure
Xatak : ça devrait être exploitable pour ta rx580
Il y a 1 heure
Xatak : https://www.topachat.com/pages/detail2_cat_est_peripheriques_puis_rubrique_est_w_moni_puis_ref_est_in10105374.html
Il y a 1 heure
Maxwin_ : Ah il me embellit bien avoir vu du 100 Hz (inaccessible ) et du 120. Bon bah du coup je sais pas trop quoi prendre comme fréquence...
Il y a 1 heure
tnfrance : 100Hz ça existe en incurvé (environ 1000€) et les 120Hz sont devenus 144hz
Il y a 2 heures
Maxwin_ : Ha il me semblait avoir vu des fréquences intermédiaires. ..
Il y a 2 heures
tnfrance : le iiyama g-master 75hz est très bien : 145€ sur top achat : https://www.topachat.com/pages/detail2_cat_est_peripheriques_puis_rubrique_est_w_moni_puis_ref_est_in10099779.html#ae51
Il y a 2 heures
Akwa : Ça n'existe pas 80 et 100hz ^^ tu as 60/144/165/240
Après tu as des écrans 75hz mais je pourrais pas te dire si ce sont réellement des 75hz ou non
Il y a 2 heures
Maxwin_ : Il me semble qu'il y a des écrans 80 ou 100 hz ça pourrait être bien non ?!
Il y a 2 heures
Maxwin_ : Oui je sais mais j'ai oublié de préciser que j'ai pas un budget enorme et que j'aurais au mieux une Radon RX 580 Nitro+ 8Go ( ce qui est déjà très bien mais pas assez suffisant pour du 144Hz
Il y a 2 heures
ieVoxx : 60hz veut dire que tu ne pourras pas voir a plus de 60fps même si tu as un gros PC , le mieux c'est 144hz et LA tu va te faire plaisir, j'ai vu un écran pas trop cher pour 250€ incurvé de chez MSI en 144hz 4ms !!
Le optix g24c !
Il y a 2 heures
ieVoxx : Yop tout le monde, je voulais savoir si il y avait vraiment de grosse promo sur les CG MSI 1060 plus particulièrement ?
Et sur les ssd ?
Il y a 2 heures
Maxwin_ : Salut pouvez vous me quelles sont les fréquences pour les écrans supérieures à 60 Hz et, si vous savez pouvez vous me dire votre avis, si ces écrans sont biens etc...
Merci !
Il y a 2 heures
tnfrance : dans les modos 2
Il y a 4 heures
jerome76330 : d ailleurs vous bossez tous dans le milieu informatique?
Il y a 4 heures
jerome76330 : ah oki
Il y a 4 heures
tnfrance : @Jerome : il bosse
Il y a 4 heures
jerome76330 : tiens, ca fait un moment que j ai vu ero, il va bien?
Il y a 4 heures

La boîte de discussion n'est pas autorisée aux personnes non enregistrées